Marketing miks za bolju prodaju
Marketing miks je takođe poznat kao 4P marketinga. Odnosi se na četiri ključna elementa marketinške strategije: proizvod, cenu, mesto i promociju. Model 4P se koristi kada planirate plasiranje novog proizvoda na tržište ili pokušavate da optimizujete prodaju postojećih. Pažljiva analiza ova četiri elementa pomaže vam da osmislite strategiju za uspešno pozicioniranje i prodaju svog proizvoda na tržištu.
Da biste razvili marketing miks, moraćete da razmislite o tome kako da pozicionirate svoju ponudu u odnosu na konkurenciju. Zato je za definisanje dobrog marketing miksa, pored razumevanje potreba i navika kupca, važna analiza konkurencije i jasno sagledavanje sposobnosti vašeg preduzeća.
Elementi marketing miksa
Osnovna četiri elementa marketing miksa su proizvod, mesto, cena i promocija. To su ključni elementi, uključeni u marketing svakog proizvoda ili usluge.
Proizvod (Product)
Sve ono što prodajete je proizvod. Vaš proizvod može biti fizički proizvod ili usluga, kao što je peglanje košulja ili onlajn aplikacija. Dakle, proizvod je svako dobro ili usluga koja ispunjava potrebe ili želje potrošača.
Uspešan proizvod mora da ispuni specifične zahteve tržišta. Mora biti u stanju da obavlja funkciju za koju je namenjen. Ako proizvod nema potrebni nivo upotrebljivosti, ostali elementi marketing miksa ne mogu to popraviti.
Mesto (Place)
Mesto podrazumeva izbor lokacija gde će proizvodi biti dostupni za prodaju. To može biti fizička ili internet lokacija, kao i njihova kombinacija. Primarni motiv upravljanja kanalima distribucije je da osigurate da proizvod bude lako dostupan kupcu – u pravo vreme i na pravom mestu.
Obavezno uzmite u obzir da li je vaše poslovanje B2B ili B2C. Treba da razmislite o tome kako da plasirate svoj proizvod kroz sve kanale prodaje koji imaju smisla za vaše preduzeće.
Cena (Price)
Kada je u pitanju cena, treba da odmerite koliko možete naplatiti kupcima za svoje proizvode ili usluge. Naravno, pri tom morate ostvariti profit. Cena presudno utiče na formiranje profita, kao jedne od osnovnih pokretačkih snaga poslovanja u tržišnim uslovima.
Cena je i najfleksibilniji element marketing miksa, jer se u veoma kratkom vremenu može prilagođavati promenama situacije na tržištu. Veoma često, prvi element koji preduzeće prilagođava tržištu ili promenama u postavljenim marketing ciljevima jeste cena.
Promocija (Promotion)
Kada optimizujete prethodna tri elementa marketing miksa, vreme je da promovišete svoju ponudu. Da budemo jasni, kada govorimo o promociji, govorim o generisanju kupaca i stvaranju prihoda.
Promocija uključuje odluke vezane za kreiranje vaše marketing poruke, oglašavanje, prodajnu snagu, direktni marketing, odnose s javnošću, budžete za oglašavanje, itd. Primarni cilj promocije je širenje svesti o proizvodu i uslugama koje preduzeće nudi. Pomaže vam u uveravanju kupaca da izaberu vaš proizvod u odnosu na druge dostupne na tržištu.
Promocija je hleb i puter marketinga. Ovde treba razmišljati o tome kako da opišete i reklamirate svoj proizvod. Prethodno vredi razmisliti izgradnji svesti o brendu i strategijama generisanja potencijalnih klijenata.
Ocenite elemente svog marketing miksa
Ako imate dobar proizvod ili uslugu i povoljnu cenu, ali ljudi ne znaju da to nudite ili im nije dostupno na mestima gde to kupuju – teško da ćete ostvariti zadovoljavajuću prodaju. Važno je da svi elementi marketing miksa budu dobro razvijeni i da su međusobno usklađeni.
Kao što automobil kojem jedan točak nije u balansu neće ići pravo, tako ni prodaja neće ići ka željenom cilju ako neki od elemenata marketing miksa nije usaglašen sa ostalima. Zato, ocenite elemente svog marketing miksa i proverite šta radite dobro, a šta treba da popravite da biste ostvarili planiranu prodaju.
Iako se marketing promenio od kada su razvijena četiri P, osnovni elementi tržišnog pozicioniranja nisu. Možete primeniti koncepte marketing miksa da biste kreirali marketinške strategije koje vam pomažu da bolje prodajete proizvode i usluge svog preduzeća.
Prodavci znaju da ne mogu dopreti do svih kupaca na tržištu, kao i da ne mogu zadovoljiti potrebe svih kupaca na isti način. Vreme masovnog marketinga pripada prošlosti i preduzeća se sve više okreću ciljnom marketingu, odnosno identifikovanju tržišnih segmenata, izboru jednog ili više njih i razvijanju proizvoda, usluga i marketing miksa prilagođenih ciljnim grupama.