Kako zauzeti bolje tržišnu poziciju

Tržišno pozicioniranje se odnosi na definisanje načina na koji ćete diferencirati svoju ponudu i isporučiti vrednost za svoje kupce. Radi se o tome da se izborite za mesto u konkurentskom okruženju i osvojite udeo na tržištu – da u svakom svom ciljnom segmentu budete poznati po određenom „nečemu“.

Kada potencijalni kupci prepoznaju kako se vaša ponuda razlikuje od ponude konkurencije, lakše je na njih uticati i osvojiti ih. Bez diferencijacije ponude, potrebno je više vremena i budžeta da se privuče pažnja i ostvari prodaja. Zato se mnoge firme se na kraju takmiče samo cenom – što je dugoročno teška pozicija za održavanje.

Strategija tržišnog pozicioniranja je temelj vašeg celokupnog poslovanja – to je prva stvar koju treba da odredite kada pokrećete svoj biznis ili uvodite novi proizvod. Ova strategija je važna i kada širite svoje poslovanje na nova tržišta ili tražite mogućnosti za povećanje profitabilnosti svog sadašnjeg poslovanja.

Koraci u tržišnom pozicioniranju

Iako je koncept jednostavan – biti poznat po jednoj stvari u svesti kupca – put da se to postigne može biti složen. Potrebno je da dobro razumete svoje tržište – strukturu, segmente, potrebe kupaca, koliko dobro vi i vaši konkurenti rešavate te potrebe, kako da predstavite i isporučite vrednost za kupce, te svoje prednosti i slabosti, odnosno sposobnost da usvojite strateški pristup i uskladite svoju ponudu sa potrebama ciljanih kupca.

Koraci u tržišnom pozicioniranju

Ispitajte tržište

  • Analizirajte veličinu i karakteristike svog tržišta. Odredite da li je tržište u fazi nastajanja, rasta, zrelosti ili opadanja.
  • Identifikujte svoje glavne konkurente i njihove pozicije na tržištu.

Analizirajte konkurenciju

  • Upoznajte svoje konkurente. Uključite sve koji mogu da reše probleme vaših kupaca, čak i ako su njihova rešenja drugačija od vaših – oni su i dalje vaša konkurencija.
  • Razmotrite prednosti i slabosti vaših glavnih konkurenata. Zapitajte se zašto kupci biraju njihove proizvode ili usluge u odnosu na druge dostupne opcije.

Segmentirajte tržište

  • Ispitajte želje i potrebe potencijalnih kupaca – naučićete mnogo o tome šta možete da ponudite da rešite njihove probleme i nadmašite svoje konkurente.
  • Grupišite kupce u segmente koji imaju slične potrebe i koji mogu da koriste vašu ponudu na sličan način.

Izaberite ciljane segmente

  • Analizirajte privlačnost svakog segmenta i svoju sposobnost da odgovorite njihovim potrebama bolje od konkurenata.
  • Identifikujte koji segmenti imaju najviše potencijala, pristupačnosti i profitabilnosti.
  • Izaberite jedan ili više ciljanih segmenata.

Prepoznajte mogućnosti za diferencijaciju

  • Identifikujte slabosti svoje konkurencije u ponudi ciljanom segmentu.
  • Razmotrite kako da to što radite drugačije i bolje od svojih konkurenata ponudite ciljanim kupcima.

Razvijte strategiju pozicioniranja

  • Za svaki ciljani segment definišite odgovarajući marketing miks prema jedinstvenim potrebama i karakteristikama kupaca unutar segmenta. Uskladite proizvode, cenu, načine isporuke i promotivne aktivnosti tako da najbolje odgovorite potrebama kupaca.
  • Formulišite predlog vrednosti za svaki ciljani segment.

Umesto da svoje tržišno pozicioniranje prepustite slučaju, razmotrite kako da osvojite i zadržite kupce kojima možete da ponudite nešto više i bolje od ostalih. Osvajanje stabilne tržišne pozicije predstavlja izazov za većinu malih i srednjih preduzeća. Ali, ako se potrudite da razvijete i dosledno sprovedete strategiju konkurentskog pozicioniranja, imate znatno veće šanse da uspešno poslujete i razvijate svoj biznis.

Evidid marketing rešenja

  • Strateška marketing rešenja
  • Kreiranje sadržaja sajta
  • Izrada sajta po meri

Dva koraka bliže kupcu, korak ispred konkurencije!