Kako zauzeti bolju tržišnu poziciju

Tržišno pozicioniranje se odnosi na definisanje načina na koji ćete diferencirati svoju ponudu i isporučiti vrednost za svoje kupce. Radi se o tome da se izborite za mesto u konkurentskom okruženju i osvojite udeo na tržištu – da u svakom svom ciljnom segmentu budete poznati po određenom „nečemu“.
Kada potencijalni kupci prepoznaju kako se vaša ponuda razlikuje od ponude konkurencije, lakše je na njih uticati i osvojiti ih. Bez diferencijacije ponude, potrebno je više vremena i budžeta da se privuče pažnja i ostvari prodaja. Zato se mnoge firme se na kraju takmiče samo cenom – što je dugoročno teška pozicija za održavanje.
Strategija tržišnog pozicioniranja je temelj vašeg celokupnog poslovanja – to je prva stvar koju treba da odredite kada pokrećete svoj biznis ili uvodite novi proizvod. Ova strategija je važna i kada širite svoje poslovanje na nova tržišta ili tražite mogućnosti za povećanje profitabilnosti svog sadašnjeg poslovanja.
Pratite potrebe svojih kupaca
Strateško pitanje koje pokreće poslovanje više nije „Šta još možemo da proizvedemo?“ već „Šta još možemo da uradimo za naše kupce?“ Kupci i tržište — ne fabrika ili proizvod — sada su u fokusu poslovanja. Ovaj novi fokus poslovanja zahteva preispitivanje nekih dugogodišnjih temelja strategije:
Dakle, konkurentska prednost se ostvaruje na tržištu, a ne unutar firmi. Aktivnosti koje privlače kupce i nadmašuju rivale ključ su za uspešno tržišno nadmetanje. Tržišna utakmica je igra koja ima svoja pravila, a prednost ostvaruju firme koji nauče da dobro igraju po tim pravilima.
Koraci u tržišnom pozicioniranju
Iako je koncept jednostavan – biti poznat po jednoj stvari u svesti kupca – put da se to postigne može biti složen. Potrebno je da dobro razumete svoje tržište – strukturu, segmente, potrebe kupaca, koliko dobro vi i vaši konkurenti rešavate te potrebe, kako da predstavite i isporučite vrednost za kupce, te svoje prednosti i slabosti, odnosno sposobnost da usvojite strateški pristup i uskladite svoju ponudu sa potrebama ciljanih kupca.

Ispitajte tržište
Analizirajte konkurenciju
Segmentirajte tržište
Izaberite ciljane segmente
Prepoznajte mogućnosti za diferencijaciju
Razvijte strategiju pozicioniranja
Umesto da svoje tržišno pozicioniranje prepustite slučaju, razmotrite kako da osvojite i zadržite kupce kojima možete da ponudite nešto više i bolje od ostalih. Osvajanje stabilne tržišne pozicije predstavlja izazov za većinu malih i srednjih preduzeća. Ali, ako se potrudite da razvijete i dosledno sprovedete strategiju konkurentskog pozicioniranja, imate znatno veće šanse da uspešno poslujete i razvijate svoj biznis.