Izrada sajta u 10 koraka

Izrada sajta u 10 koraka

Izrada sajta, kao i svaki drugi poslovni poduhvat, sastoji se od niza koraka koje treba da uradite kako bi uspešno završili posao. Teško je početi, ali kada se konačno odlučite da napravite novi sajt, koraci se nižu jedan za drugim. Važno je samo da neki ne preskočite.

Svaki projekat izrade sajta je jedinstven po svojim ciljevima, izazovima i konačnim rešenjima. Ne postoji jedno rešenje koje je najbolje za sve. Detaljna specifikacija potreba i temeljno planiranje izrade sajta naročito su važni da se izbegne gubljenje vremena i trošenje novca na pogrešna rešenja. Ovaj mali vodič za izradu sajta treba da vam pomogne u sagledavanju procesa i planiranju zadataka. Vodič nije koncipiran kao detaljno uputstvo, već predstavlja pregled koraka i ključnih izazova koji se javljaju u procesu planiranja i izrade sajta:

  1. Definisanje svrhe i strategije izrade sajta
  2. Izbor domena i hostinga
  3. Kreiranje relevantnog sadržaja i formulisanje predloga vrednosti
  4. Izbor platforme za izradu sajta
  5. Odabir teme i šablona dizajna
  6. Prilagođavanje izgleda standardima brenda i afinitetima poželjnih posetilaca
  7. Raspored i optimizacija sadržaja sajta
  8. Dodavanje funkcionalnosti sajtu
  9. Objava sajta
  10. Analiza i razvoj sajta

U nastavku ćemo detaljnije proći kroz svih deset koraka i videti na šta treba da obratite pažnju u svakoj fazi izrade sajta.

Definišite svrhu i strategiju izrade sajta

Zvuči kao vrlo jednostavni zahtev, ali pre nego što počnete dizajnirati veb stranice, morate biti načisto šta je namena vašeg sajta.

Jedna od najvećih zamki u planiranju internet prezentacija je fokusiranje na to kako sajt treba da izgleda, pre nego što definišete njegovu svrhu. Svaki novi projekt izrade veb-sajta treba da počne postavljanjem ciljeva i osmišljavanjem strategije kako te ciljeve ostvariti.

Svakako ste već analizirali svoju industriju i konkurenciju, a poznajete i potrebe i navike svojih ciljanih korisnika. Pošto to znate, možete se fokusirati na ono što želite da ostvarite kada posetioci dođu na vašu veb-lokaciju:

  • Da li je namena vašeg sajta samo da informiše posetioce?
  • Pravite li sajt da promovišete svoje proizvode i usluge?
  • Želite li da vam se potencijalni kupci javljaju putem sajta?
  • Da li nameravate da prodajete proizvode i usluge putem sajta?

Odgovor na pitanje o nameni sajta, načelno određuje kako vaša internet prezentacija treba da izgleda, kako će biti organizovana i koje sadržaje treba da sadrži.

Na primer, ako je svrha vašeg sajta prodaja proizvoda – napravićete e-komerc sajt. Ključni element vašeg dizajna u tom slučaju je odredišna stranica (landing page). Svaka odredišna stranica treba da bude fokusirana na jedan proizvod ili uslugu, uz jasan poziv na akciju, odnosno na kupovinu.

Izaberite domen i hosting

Domen ili naziv sajta predstavlja adresu vašeg sajta na internetu. Uobičajeno je da se naziv sajta daje po nazivu preduzeća, odnosno organizacije za koju se pravi. Poželjno je da naziv sajta bude kratak, upečatljiv i lak za pamćenje (bez nepotrebnih crtica, simbola i brojeva) i, pre svega – da je još uvek slobodan.

Ako je sajt usmeren na lokalnu publiku, dobro je izabrati nacionalni domen (.rs). Ukoliko se cilja internacionalno tržište, po pravilu se bira neki od međunarodnih domena najvišeg reda (gTLD – uobičajeno .com za firme). Za određene delatnosti preporučljivi su namenski domeni, kao što su .edu za obrazovanje ili .info za informisanje.

Za sajtove malih preduzeća i organizacija obično je dovoljan deljeni hosting. Osnovna prednost deljenog hostinga je niska cena. Ipak, treba biti oprezan u izboru hosting provajdera, da ne bude „ušteda na mostu, a plaćanje na ćupriji“. Neki od hosting provajdera sa povoljnom ponudom deljenog hostinga i dobrom uslugom su Dreamweb i Superhosting.

Jedna od opcija za hostovanje WordPress sajta je i namenski WP hosting. Na primer, SitegroundKinsta nude hosting prilagođen upravo za sajtove pravljene u WordPress-u. Ovaj tip hostinga obično uključuje i CDN (Content Delivery Network – sistem globalno raspoređenih servera za brže učitavanje sadržaja sajta). Ako se putem sajta obraćate korisnicima širom sveta, svakako vredi razmisliti i o ovoj opciji.

Kreirajte relevantan sadržaj i predlog vrednosti za kupce

Kažu: „Sadržaj je kralj“. Sadržaj privlači i zadržava posetioce na sajtu, gradi vaš odnos sa potencijalnim kupcima i pokreće ih na željenu aktivnost.

Pre nego što stavite olovku na papir ili, bolje rečeno, prste na tastaturu – morate da definišete profil poželjnih posetilaca vašeg sajta. Važno je da upoznate svoju buduću publiku, kako bi mogli da im privučete pažnju i zadovoljite potrebe i interesovanja. Zato se na početku zapitajte:

  • Zašto bi ljudi trebali dolaze na naš sajt?
  • Šta to traže vezano za našu ponudu?
  • Kako to traže?

Kada ustanovite šta ciljane posetioce sajta zaista zanima, vreme je da istražite svoje konkurente. Morate znati dve ključne stvari: ko su vam pravi konkurenti i šta oni rade da privuku posetioce na svoj sajt. Nakon što to saznate, možete postaviti i najvažnije pitanje: šta mi tu možemo da ponudimo bolje?

Ako ste odgovorili na sva ova pitanja, ostaje još samo da uradite jednu stvar – kreirajte sadržaje koje posetioci žele, u formatu koji traže. Uradite to tako da nadmašite konkurenciju i naglasite prednosti svoje ponude. I, ne zaboravite da formulišete predlog vrednosti za kupce. Dobro formulisan predlog vrednosti privlači kupce zbog onoga što radite bolje i za šta su spremni da plate više.

Izrada praktičnog sajta

Izaberite platformu za svoj sajt

Danas su vam na raspolaganju mnoge platforme na kojima možete da gradite sajt. Skoro da je veći posao ispitati karakteristike svakog od dostupnih rešenja, nego napraviti sajt na nekom od njih. Zato ćemo se ovde osvrnuti na samo dve opcije, obe provereno dobre i tehnološki dovoljno razvijene da zadovolje potrebe većine malih i srednjih biznisa. To su WordPress i Wix.

Ako želimo u par reči da opišemo osnovnu razliku, možemo reći da je Wix jednostavniji za upotrebu, ali manje prilagodljiv. WordPress sajt je zahtevniji za izradu, ali pruža više opcija prilagođavanja.

WordPress

Hajde prvo da vidimo popularnije od ova dva rešenja, a to je WordPress. WordPress je najpopularniji sistem za upravljanje sadržajem (CMS) na svetu. Pokreće više od 27 miliona sajtova, svakojakih namena i obima – od ličnih blogova do velikih internet prodavnica i korporativnih sajtova.

WordPress vam pruža punu kontrolu nad izgledom i funkcionalnošću vašeg sajta. Trenutno se u zvaničnom WordPress katalogu nudi više od 7.000 besplatnih tema. Jedna od najvećih platformi za prodaju, Themeforest, ima u ponudi preko 48.000 komercijalnih tema i šablona. WordPress pruža neverovatne mogućnosti proširenja funkcionalnosti sajtova. U zvaničnom direktorijumu dostupno je više desetina hiljada funkcionalnih dodataka.

Osnovni WordPress program je besplatan za upotrebu. Ipak, da postavite svoju internet prezentaciju ili prodavnicu, morate kupiti domen i hosting, a verovatno i neki od dodataka koji su vam potrebni za uređivanje sadržaja i funkcionalnost sajta.

Međutim, najveći problem za male biznise je što sajt napravljen u WordPress-u nije zahteva redovno osvežavanje i tehničko održavanje. Ako, pak, ne vladate programom, morate pripremiti budžet i angažovati profesionalca ne samo za izradu sajta, već i za održavanje. S druge strane, jednom kada napravite sajt na WordPress-u, možete ga razvijati i nadograđivati koliko god vam to bude potrebno.

Wix

Za firme kojima nije prioritet da se previše bave svojim sajtom i redovno ga održavaju – rešenje je Wix. Wix je sveobuhvatna platforma za izradu sajtova i poslovanje na internetu. Zadovoljava, pa i prevazilazi, zahteve većine prosečnih korisnika za izradom i vođenjem različitih vrsta sajtova – od poslovnih prezentacija do internet prodavnica.

Wix danas pokreće više od 3,8 miliona sajtova u celom svetu. Korisnički je orijentisan i prilagođen potrebama malih biznisa. Wix Editor vam omogućuje da sajt dizajnirate od početka po svom nahođenju ili da odaberete jedan od preko 500 pripremljenih šablona. U oba slučaja, korišćenjem relativno jednostavnog prevuci-i-pusti alata za dizajniranje stranica, izgled sajta možete lako prilagoditi svojim potrebama.

Wix App market ima više od 300 ponuđenih aplikacija za povećanje funkcionalnosti sajta. Većina aplikacija besplatno nudi ograničeni obim funkcija, dok se korišćenje u punom kapacitetu mora platiti. U zavisnosti od namene vašeg sajta, možete izabrati one aplikacije koje vam najbolje završavaju posao.

Sa izradom sajta možete početi odmah po registraciji, pre bilo kakvog plaćanja. Hosting na Wix-u se podrazumeva, a sopstveni domen možete dodati i naknadno, kada izaberete i platite svoj premijum plan. Prvi premijum plan u ponudi je Combo. U načelu, ovaj plan zadovoljava potrebe većine malih biznisa po pitanjima dizajna, funkcionalnosti, bezbednosti i obima sajta. Cena je prihvatljiva za nivo usluge koju ovaj plan obuhvata (pogledajte cenovnik). Unlimited plan nudi više prostora na disku i neograničen protok podataka, kao i dodatnu optimizaciju i analitiku. Ovaj plan je preporučljiv za naprednije korisnike i veće sajtove.

Planiranje sajta

Izaberite temu i šablon dizajna

Veb-dizajn se brzo razvija i uvek postoje neki trendovi koji preovlađuju. Nekad je dobro pratiti trend, ali ne uvek i po svaku cenu. Nije svaki trend dobar izbor za svaku vrstu sajta, samo zato što je aktuelan.

U svakom slučaju, upoznajte se sa trendovima u svojoj delatnosti. Pogledajte kako to rade drugi. Možda vidite neko dobro rešenje ili vam podstakne inspiraciju kako da bolje uredite svoj sajt. Kada već pravite novi sajt, unesite malo svežine u dizajn.

Dakle, do sada ste definisali namenu svog sajta, izabrali domen i hosting, kreirali sadržaj i predlog vrednosti, upoznali ste se sa najnovijim trendovima u veb-dizajnu i odredili platformu za izradu sajta. Sada imate mnogo bolju predstavu o tome kako želite da izgleda vaš sajt, pa je vreme da se upustite u proces izbora teme i šablona (templates).

Obe platforme, i Wix i WordPress, ponudiće vam mnoštvo šablona sa unapred pripremljenim dizajnom stranica. Možete izabrati neki od ponuđenih šablona i zameniti sadržaj svojim, a možete izabranu temu uređivati od početka po sopstvenom nahođenju.

Izbor šablona u Wix-u je vrlo jednostavan i zabavan. U WordPress-u isto tako, nakon što konačno uspete da izaberete temu. Među hiljadama ponuđenih tema, stotinama različitih opcija i parametara za poređenje, nije lako izabrati najbolju. A nije se lako odlučiti ni za plaćanje premijum teme, uz toliko besplatnih opcija. U svakom slučaju, treba izabrati temu koja odgovara nameni sajta, koja je kvalitetno napravljena i redovno se osvežava. Jedan od preglednijih vodiča za izbor WordPress teme (na engleskom) možete videti ovde. Dobra stvar je što WordPress temu možete promeniti i nakon što postavite sajt.

Uzgred, pošto su male šanse da će neki od pripremljenih šablona u potpunosti zadovoljiti potrebe vašeg sajta, vredi razmisliti o tome da vreme potrebno za traženje i prilagođavanje gotovog dizajna iskoristite za kreiranje sopstvenog. Često je to brža i lakša opcija.

PRAKTIČNI UPITNIK ZA PLANIRANJE IZRADE PRODUKTIVNOG SAJTA

PREUZMITE OVDE

Preuzmite vodič za izradu sajta

Prilagodite izgled standardima svog brenda i afinitetima poželjnih posetilaca

Došlo je vreme da uredite opšti izgled vaše veb-lokacije! Prilikom dizajniranja sajta trebalo bi razmisliti o tome kako se to što radite uklapa u ukupnu poruku vašeg brenda. Svi elementi dizajna, od šeme boja, preko vrste i veličine fonta, do izbora fotografija i rasporeda sadržaja, igraju važnu ulogu u percepciji poruke koji šaljete putem sajta.

Šema boja

Boja predstavlja jedan od značajnih komunikacijskih alata u izradi sajta. Boju možete koristiti za privlačenje pažnje, kao i za naglašavanje poruke, stvaranje želje, pokretanje konverzije, pa čak i za sticanje vernosti kupca. Dobar izbor boja zahteva pažljivo planiranje. Mnoga istraživanja objašnjavaju kako ljudi percipiraju različite boje i kako koristiti boje u dizajnu za postizanje najboljih rezultata.

U svakom slučaju, ako je vaš brend već prepoznatljiv, počnite sa bojama po kojima je poznat, a zatim pažljivo uvedite nove boje. Izabrane boje moraju da se uklope u ton poruke koju putem sajta nameravate da prenesete, pa i da tu poruku pojačaju.

Izbor fonta

Slično boji, i font, za koji se odlučite, ima veliki uticaj na utisak koji će posetioci da steknu o vašoj veb lokaciji. Izabrani font utiče i na funkcionalnost sajta. Nečitka i sitna slova, pogotovo na mobilnim uređajima, lako mogu odbiti posetioce od same ideje da se upuste u čitanje tekstova na vašem sajtu.

Firme utemeljene na tradicionalnim vrednostima koriste klasične stilove fonta. Fontovi tipa Arial i Helvetica, sinonim su za profesionalizam i zato ih ima smisla koristiti kada razgovaramo o ozbiljnim stvarima. Zabavniji ili razigrani brend, međutim, može i treba da izabere neke od modernijih fontova. U svakom slučaju, važno je da uspostavite ravnotežu između zanimljivog i čitljivog. Poslednja stvar koju želite da uradite je da odvratite posetioce lošim izborom fonta.

Fotografije i ilustracije

Fotografije mogu pomoći da sadržajno skromnu veb-stranicu pretvorite u vizuelnu gozbu. Poznato je da puno ljudi bolje pamti vizuelne informacije i često je lakše deliti slike nego pisani sadržaj. Takođe, slike mnogo bolje prevazilaze jezičke barijere nego tekstovi.

Vizuelni sadržaj je koristan za pojačavanje snage teksta i za angažman korisnika sajta. Ali, budite oprezni da stranice sajta ne opterećujete brojnim nepotrebnim fotografijama i ilustracijama van konteksta. Mnogo kvalitetnih slika može izgledati sjajno, ali može i značajno da uspori sajt. A pošto internet korisnici imaju mnoštvo drugih izbora na mreži, malo ko će čekati da se vaš sajt učita.

Evidid marketing rešenja

Strateška marketing rešenja Kreiranje marketing sadržaja

Izrada sajta po meri

Istaknite prednosti svoje ponude!

Rasporedite i optimizujte sadržaj

Dakle, sada već znate šta i kako želite da dodate na svoju veb lokaciju, pa možete razmisliti o još dve stvari: rasporedu i optimizaciji sadržaja. Raspoređivanje se odnosi na to gde sadržaj stoji i kako je raspoređen na stranici. Optimizacija je proces prilagođavanja sadržaja, kako bi se poboljšalo korisničko iskustvo posetilaca sajta i rangiranje na pretraživačima, pre svih na Google.

Raspoređivanje

Ljudi obično ne čitaju svaku reč na veb stranici. Umesto toga, često samo skeniraju sadržaj. Forma po kojoj je stranica vizuelno organizovana igra veliku ulogu u načinu kako posetioci usvajaju njen sadržaj. Ako organizujete stranicu tako da posetioci brzo mogu da identifikuju osnovne informacije, uštedećete im trud i omogućiti da brzo nađu to što ih zanima. Ako, pak, vaš raspored sadržaja ne ističe važne informacije, posetioci mogu propustiti ono što traže i napustiti sajt. Zato je dobra praksa da svoj sadržaj rasporedite tako da ljudi vide što više važnih stvari čim dođu na stranicu sajta.

Optimizacija

Optimizaciju (SEO) radite zato da se sadržaji sajta bolje rangiraju u rezultatima pretrage i više izlaze u susret zahtevima korisnika. Svrha optimizacije je da ostvarite veći i kvalitetniji saobraćaj na vašem sajtu, jer samo posećen sajt ostvaruje rezultate zbog kojih ga pravite.

Visoko pozicioniran sadržaj u rezultatima pretrage nije sam po sebi cilj, već način kako da povećate posećenost sajta kroz veću privlačnost i izloženost ciljanim korisnicima. SEO podrazumeva da razumete šta to internet korisnici žele od vas, kao i da prepoznajete načine kako to traže. Tek kada to znate, sadržaj i formu vašeg sajta možete prilagoditi za davanje najboljih odgovora. Više o tome šta sve obavezno treba da uradite i kako da optimizujete sadržaj sajta za veći promet, možete pogledati u ovom malom vodiču za optimizaciju sajta.

Dodajte još malo funkcionalnosti i bezbednosti

Potpuno novi dizajn sajta na kojem radite konačno je završen – i izgleda sjajno. Ali, jeste li ugradili u sajt sve one funkcije koje su neophodne za pravilan rad, potrebnu bezbednost i ostvarivanje ciljeva izrade sajta?

Namena vašeg sajta određuje i potrebu za funkcionalnim dodacima. Ako je svrha sajta da promoviše radnju na nekoj fizičkoj adresi, obavezno dodajte mapu. Ako pravite internet prodavnicu u WordPress-u, neophodan vam je WooCommerce dodatak. U oba slučaja dobro je dodati i obrazac za kontakt. Vredi razmisliti i o dodatku za podelu sadržaja na društvenim mrežama. Sajt svakako treba povezati sa Google analitikom i nekim dodatkom za SEO. Ako planirate email kampanje, sajt treba uvezati sa izabranim marketing servisom…

Osnovne elemente funkcionalnosti sajta Wix obezbeđuje pravo-iz-kutije. Takođe, bezbednost sajta je obezbeđena u okviru same platforme. WordPress je i po ovom pitanju znatno komplikovaniji. U ponudi je preko 55 hiljada funkcionalnih dodataka, pa izvolite i izaberite pravi. U svakom slučaju, za odabir funkcionalnih dodataka važe slični kriterijumi kao i za izbor teme: namena, kvalitet, učestalost osvežavanja. kao i kompatibilnost. Naravno, značajnu ulogu igra i cena, pošto najbolji dodaci obično nisu besplatni.

Bezbednost sajta

Objavite svoj sajt

Pre nego što postavite sajt na internet, dobro je da još jednom proverite da li sve funkcioniše kako treba. Zatražite od porodice, prijatelja i kolega da testiraju vaš sajt u režimu pregleda i provere da li je sve u redu. Koliko god da ste bili pažljivi u radu, sitni propusti se događaju. Drugi par očiju često bolje vidi ono što što ste propustili da uradite kako treba.

Uobičajene stvari koje treba proveriti su:

  • Da li sve meni i sve veze rade ispravno i korisnike preusmeravaju na pravu stranicu,
  • Da li je sav sadržaj je čitljiv i lako dostupan;
  • Ima li gramatičkih i grešaka u kucanju,
  • Da li se sajt se lako učitava i dobro izgleda na svim vrstama uređaja i u glavim internet pregledačima.

Ako sve radi kako treba – vreme je da postavite svoj sajt na internet!

Analizirajte i razvijajte svoj sajt

Čestitam! Sada ste ponosni vlasnik svog aktivnog veb-sajta. Možete se konačno opustiti, zar ne? Pa, ne baš. Neophodno je da pratite kako vaš sajt radi i kakve rezultate ostvaruje. Sajt ste povezali sa Google analitikom, ili nekim od sličnih servisa, tako da možete da pratite parametre poput:

  • Broja pregleda stranica,
  • Vremena koje korisnici provode na svakoj stranici,
  • Stope napuštanja stranica,
  • Stepena konverzije,
  • I brojnih drugih pokazatelja bitnih za procenu uspešnosti rada sajta.

Neke od pretpostavki sa kojima ste ušli u izradu sajta, analitika može da potvrdi ili opovrgne. U svakom slučaju, na osnovu analitičkih pokazatelja, sajt dalje unapređujete tako da bolje zadovoljava potrebe korisnika i ostvaruje veće rezultate za vaš biznis.

I ne zaboravite: izrada poslovnog sajta danas je jednostavno nužnost. Ali, ne nužno i prednost. Prednost se stiče kreiranjem funkcionalnog sajta, optimizovanog za glavne internet pretraživanje, privlačnog za posetioce i usklađenog sa ciljevima poslovanja.