Planiranje izrade sajta

Jedna od najvećih zamki u izradi sajta je fokusiranje na to kako sajt napraviti, pre nego što definišete zašto ga napraviti. Planiranjem izrade sajta na temelju jasno definisane konkurentske i marketing strategije, značajno umanjujete rizik da vaš veb-sajt svojim izgledom, strukturom i sadržajem neće dovoljno dobro odgovoriti na zahteve posetilaca i ostvariti ciljeve zbog kojih je napravljen.
Imajte na umu da je veb-sajt alat koji vašem poslovanju pomaže da napreduje. Nemojte se zadovoljiti samo „lepom“ ili „modernom“ internet prezentacijom. Napravite sajt koji radi za vas. Poslovni veb-sajt se pravi da svojim sadržajem izdvoji preduzeće od konkurencije. Sajt radi posao samo kada može da zainteresuje, informiše i inspiriše posetioce na željenu akciju, odnosno na aktivnost od koje vaše poslovanje ima neku korist.

Ako ste se već odlučili da napravite veb-sajt, verovatno ste razmislili o ciljevima koje želite time da ostvarite. Drugim rečima, znate zašto pravite sajt. Ostaje još da vidite kako to da postignete.
Definisanje strategije
Razvoj strategije počinje poznavanjem industrije i konkurencije, kao i ciljane publike. Strateški marketing je usmeren na vama najznačajnije segmente kupaca, one kojima možete da ponudite najviše vrednosti i od kojih očekujete najviše koristi. Važno je da ciljani posetioci prepoznaju po čemu je vaše preduzeće bolje od ostalih dobavljača u toj delatnosti. Pitanja koja treba uzeti u obzir prilikom planiranja izrade sajta su:
- Ko su vaši ciljani kupci?
- Koje im potrebe rešavate?
- Koje su ključne prednosti vaše ponude?
- Šta vašu ponudu razlikuje od konkurentske i zašto je to bolje za kupce?
- Koliko su prednosti vaše ponude značajne za ciljane kupce?

Kreiranje sadržaja
Relevantan sadržaj privlači pažnju ciljane publike i pomaže vam da uspostavite odnose sa posetiocima sajta. Od sadržaja zavisi da li ćete potencijalne kupce uveriti u prednosti korišćenja vaših proizvoda ili usluga i prevesti ih u zadovoljne kupce. Neka od pitanja o kojima vredi razmisliti pri kreiranju sadržaja sajta su:
- Koje sadržaje posetioci očekuju da nađu na sajtu i kako ih pretražuju?
- Koji tip sadržaja najviše privlači pažnju ciljane publike?
- Šta im od sadržaja može biti zanimljivo, a šta korisno da se odluče na kupovinu?
- Kako im uverljivo predstaviti prednosti korišćenja vaših proizvoda ili usluga?
- Koji je vaš predlog vrednosti za kupce?

Dizajniranje sajta
Izrada sajta je spoj umetničke kreativnosti sa funkcijom i svrhom. Uloga sajta se ostvaruje u interakciji sa posetiocima. Funkcionalno dizajniran veb-sajt privlači kupce ponudom vrednog sadržaja i prilagođenog korisničkog iskustva. Pretpostavka za dobro korisničko iskustvo je da interakciju sa sajtom učinite što ugodnijom, jednostavnijom i vrednijom za korisnike. Da bi to postigli, nije se loše zapitati:
- Ima li firma ima određeni standard koji treba da sledite u izradi sajta?
- Kakvu utisak želite da steknu posetioci kada prvi put vide vaš sajt?
- Mogu li posetioci lako da pronađu sadržaje koji ih zanimaju?
- Kako da posetioci što jednostavnije sprovedu željenu aktivnost?
- Koja su tehnička rešenja neophodna da bi postigli željenu funkcionalnost sajta?

Za rast i razvoj bilo kog poslovanja, danas je prosto neophodno napraviti veb-sajt. Ali, imati bilo kakav sajt nije obavezno i prednost. Prednost se stiče samo kreiranjem funkcionalnog sajta, optimizovanog za internet pretraživanje, privlačnog za posetioce i usklađenog sa ciljevima poslovanja. Jasno je da projekt izrade internet prezentacije ne počinje pitanjem „koja će fotografija biti na mojoj početnoj stranici“. Izrada veb-sajta počinje definisanjem poslovnih ciljeva zbog kojih se sajt postavlja, te planiranjem načina kako te ciljeve ostvariti. Zato odmah preuzmite upitnik za planiranje izrade sajta i počnite da razmišljate kako novi sajt može doprineti razvoju vašeg poslovanja.