Šta će malom biznisu sajt kad ima Fejsbuk?

Društvene mreže, prvenstveno Fejsbuk i Instagram, izuzetno su popularne i često se smatraju najpovoljnijim platformama za promociju malih biznisa na internetu. Sa sa više od 2 milijarde aktivnih korisnika širom sveta, od čega oko 3 miliona u Srbiji, Fesjbuk malim biznisima pruža upravo ono što im treba – jednostavan pristup velikoj korisničkoj bazi. Još ako je usluga još i besplatna, nema tu mnogo dvoumljenja – promovišite svoj biznis tamo gde se ljudi okupljaju. Ali, ne očekujte previše ako niste spremni da investirate.
Uzgred, ako volite da objavljujete svoje fotke sa treninga ili prizore iz porodičnog života, a pri tom dobro igrate fudbal, možete očekivati mnoštvo pratilaca. Trenutno je na Fejsbuku najpopularnija stranica Kristijana Ronalda sa više od 163 miliona pratilaca. Tenis je u svetu manje popularan od fudbala. “Prvi reket sveta“, Novak Đoković, ima 10 miliona pratilaca. Što je, opet, više nego dovoljno da Novak bude najpopularnija Fejsbuk ličnost iz Srbije. Po popularnosti ga prati još jedna osoba iz sveta tenisa – Ana Ivanović sa 3,3 miliona pratilaca.
I kakve to ima veze sa mogućnostima za promociju malog biznisa putem društvenih mreža? Baš nikakve. Niko od njih popularnost nije stekao objavama na Fejsbuku, već svojim postignućima u sportu i velikom zastupljenošću u svim medijima – pre svega na televiziji. Kao, u ostalom, ni drugi uspešni ljudi i brendovi, koji Fejsbuk koriste kao jedan od medija za komunikaciju sa svojom publikom.
Zašto mali biznisi biraju Fejsbuk?
Recimo da ste na Fejsbuku napravili poslovnu stranicu. Zamolili ste sve svoje prijatelje i rođake na mreži da vam pomognu u promociji i angažuju svoje poznanike. Nakon nekog vremena stekli ste prvih 1.000 pratilaca. Za mali, lokalni biznis – sasvim dovoljno. Nije baš za očekivati da će svaku vašu objavu pogledati svih tih 1.000 ljudi, ali možete se nadati da će je Fejsbuk većini njih prikazati.
Međutim, neće to baš tako ići. Realnost je da će objava Fejsbuk strani prosečno biti prikazana broju od oko 5% pratilaca. Ako želite da i preostalih 95% vaših sledbenika vidi taj sadržaj, zajedno sa drugom ciljanom publikom, morate da platite „bustovanje“ objave. Toliko o besplatnoj promociji. Pride, prosečna stopa angažovanja za objavu na Facebook stranici je 0,07%. Stopa značajno varira prema tipovima objava. Objave sa fotografijama imaju najveći angažman od 0,12%, a zatim slede:
- Statusne objave: 0,11%
- Video objave: 0,08%
- Vezani sadržaji: 0,04%
Stope angažovanja takođe značajno variraju u zavisnosti od broja pratilaca stranice, pri čemu stranice sa manje pratilaca imaju veći angažman.

Dakle, besplatna promocija putem Fejsbuka ima svojih prednosti, posebno ako se bavite takvim vrstom posla da vam se ciljna grupa svodi na srednjoškolske prijateljice, drugove brata od tetke ili neko drugo društvance iz svog okruženja. Za nešto ozbiljniji biznis, prezentacija ponude samo putem Fejsbuk stranice, uglavnom nije dovoljna. Koliko god da je pristupačna, ova platforma ima i nekih manjkavosti:
Ozbiljno oglašavanje na Fejsbuku je poželjno, bez obzira na veličinu firme. Ali, nije baš jeftino. Još manje je jednostavno. Za uspešnu promociju biznisa putem društvenih mreža potrebno je vreme, znanje i budžet. Nasumično objavljivanje kojekakvih sadržaja nije rešenje koje dugoročno doprinosi razvoju poslovanja.
Zašto mali biznisi izbegavaju da naprave svoj sajt?
Čak 84% potrošača smatra da poslovni sajt čini poslovanje vrednijim poverenja, u odnosu na firme koje imaju samo profile na društvenim mrežama. Ipak, mnoštvo malih biznisa još uvek nema svoj sajt. Neki od razloga koje navode su:
Izrada sopstvenog sajta je investicija u razvoj poslovanja, jednako kao ulaganje u novu mašinu ili u opremanje poslovnog prostora. Internet prezentacija malog biznisa ne mora da bude pretenciozna i skupa, ali mora da omogući potencijalnim kupcima da lako pronađu informacije koje su im potrebne za donošenje odluke o kupovini.

Zašto malom biznisu treba sajt?
Vaš sajt je marketinško sredstvo broj jedan u razvoju malog biznisa. Ako 4 od 5 potrošača koristi internet pretraživače da nađe lokalne informacije, jasno je da firme koje nemaju svoj sajt značajno smanjuju svoje šanse da pridobiju većinu potencijalnih kupaca.
Čak i ako trenutno imate više posla nego što možete da savladate, potreban vam je sajt. Tim pre što, očigledno, imate nešto vredno da ponudite. S druge strane, nema sumnje da digitalizacija menja ponašanje potrošača i ustaljene navike kupovine. Ako konkurencija ponudi bolji odgovor na nove zahteve kupaca, pitanje je hoćete li uspeti da zadržite svoje kupce.
Kada 97% ljudi saznaje više o lokalnoj firmi na internetu nego bilo gde drugde i ako 88% pretraga firmi na mobilnom uređaju vodi ka pozivu ili poseti lokalnom biznisu u roku od 24 sata, onda svakako vredi razmisliti o tome kako se prilagoditi novim trendovima.
Istraživanja pokazuju da 75% potrošača donosi odluke o verodostojnosti nekog preduzeća na osnovu izgleda njegovog sajta, dok 85% poslovnih kupaca pretražuje internet pre donošenja odluke o kupovini. Vaš sajt je prva prilika da ostvarite dobar utisak i steknete naklonost kupaca. U dosta slučajeva i jedina.
Sadržaj poslovnog sajta značajno utiče na komercijalne transakcije u svakoj industriji. Možete li zamisliti da 71% poslovnih kupaca počinje da pretražuje potencijalne dobavljače preko Gugla, a 62% njih odluke o narudžbama donose isključivo na osnovu digitalnog sadržaja. Imajući to u vidu, možda vredi izračunati koliko ste prodaja propustili oklevajući da počnete sa izradom sajta. Ili, time što ste na brzinu sklepali neki sajt, tek da se ima.
Ako želite potpunu kontrolu nad promocijom svog poslovanja – napravite svoj sajt. Uredite svoju internet prezentaciju za ostvarivanje ciljeva sopstvenog poslovanja. Dobro dizajniran sajt, sadržaja prilagođenog zahtevima kupaca i optimizovanog po ključnim rečima, privlači upravo one ljude koji su zainteresovani za to što nudite.
Dakle, treba li malim biznisima sajt ako su na Fejsbuku?
Fejsbuk stranica je možda i dalje najbolji način za početak predstavljanja vašeg malog biznisa na internetu. Mada društvene mreže pomažu promociji vašeg poslovanja, ipak nemojte „sva jaja držati u jednoj korpi“. Pogotovo, ako ta korpa nije vaša.
Nema firme kojoj se kupci vremenom ne menjaju. Da biste ostvarili kontinuirani uspeh, morate se potruditi da zadržite postojeće, ali i da privučete nove kupce. Jedan od važnih koraka na putu da to postignete je izrada poslovnog sajta. Samo sopstveni sajt možete uspešno prilagođavati promenljivim zahtevima kupaca i dosledno razvijati u skladu sa rastućim ciljevima svog poslovanja.