Kalkulacija cene izrade sajta
Izrada sajta

Kalkulator cena izrade sajta

Cena izrade sajta zavisi od tipa i veličine sajta koji treba napraviti. Izrada većih i složenijih sajtova po pravilu je skuplja od onih manjih i jednostavnijih. Veći zahtevi u pogledu obima, dizajna i funkcionalnosti podrazumevaju više rada i korišćenje složenijih alata za izradu sajta – što ima svoju cenu. Takođe, cene zavisi i od platforme na kojoj se pravi sajt. Na kraju, a možda i na početku, veliki uticaj na cenu, kao i na kvalitet izrade sajta, ima izbor veb-dizajnera koji će da napravi sajt. Dizajner može dosta da uštedi, bez da kompromituje kvalitet sajta, ali može i mnogo toga da pokvari (što se, često, na prvi pogled i ne vidi).

U nastavku je dat mali kalkulator za proračun cene izrade prosečnog sajta u WordPress-u. Zašto baš WP? Pa, zato što je WordPress daleko najzastupljeniji sistem za upravljanju sadržajem, odnosno platforma na kojoj je napravljeno više od 40% svih sajtova na internetu. I vrlo je verovatno da odgovara potrebama izrade vašeg novog sajta. Ipak, pre nego što se upustite u izbor opcija i kalkulaciju cena, predlažem da pročitate par uvodnih napomena.

Izbor domena

Domen ili naziv sajta predstavlja adresu vašeg sajta na internetu. Uobičajeno je da se naziv sajta daje po nazivu preduzeća, odnosno organizacije za koju se pravi. Poželjno je da naziv sajta bude kratak, upečatljiv i lak za pamćenje (bez nepotrebnih crtica, simbola i brojeva) i, pre svega – da je još uvek slobodan. Ako je sajt usmeren na lokalnu publiku, dobro je izabrati nacionalni domen (.rs). Ukoliko se cilja internacionalno tržište, po pravilu se bira neki od međunarodnih domena najvišeg reda (gTLD – uobičajeno .com za firme). Za određene delatnosti preporučljivi su namenski domeni, kao što su .edu za obrazovanje ili .info za informisanje. Postoje i novi, kreativni domeni prvog reda, poput .me (crnogorski nacionalni domen koji je prihvaćen kao internacionalni), zatim .expert ili .tv. Za pomoć u izboru domena možete posetiti sajt Namemash, koji daje pregled slobodnih domena po datom nazivu, kao i niz kreativnih predloga, ako je izabrani domen zauzet.

Izbor hostinga

Za sajtove malih preduzeća i organizacija obično je dovoljan deljeni hosting. Osnovna prednost deljenog hostinga je niska cena. Ipak, treba biti oprezan u izboru hosting provajdera, da ne bude „ušteda na mostu, a plaćanje na ćupriji“. Neki od hosting provajdera sa povoljnom ponudom deljenog hostinga i dobrom uslugom su Dreamweb i Superhosting. Hosting na VPS serveru (Virtual Private Server) je način deljenja fizičkog servera na više zasebnih virtuelnih servera, tako da svaki korisnik ima kontrolu nad svojim resursima i ne meša se sa drugim korisnicima. Što je svakako bolja, ali nešto skuplja varijanta. Takođe, jedna od opcija je i namenski WP hosting. Na primer, Siteground i Kinsta nude hosting prilagođen upravo za sajtove pravljene u WordPress-u. Ovaj tip hostinga obično uključuje i CDN (Content Delivery Network – sistem globalno raspoređenih servera za brže učitavanje sadržaja sajta). Ako se putem sajta obraćate korisnicima širom sveta, svakako vredi razmisliti i o ovoj opciji.

Izbor WP teme

Izbor teme je najzanimljiviji deo izrade sajta u WordPress-u. Sa više od 8.000 tema ponuđenih u WP katalogu i svih 50.000 premijum tema i šablona samo na ThemeForest-u, zaista ima šta da se bira. I mnogo mogućnosti da se pogreši u izboru. Dakle, kriterijum za izbor teme nije izgled ponuđenih šablona (template), koji ćete svakako promeniti, već par važnijih parametara:

  • Mnoge teme dolaze sa puno boja, složenim rasporedima, blještavim animacijama i zastarelim slajderima. Dosta toga najčešće nije potrebno, a opterećuje i usporava učitavanje sadržaja sajta;
  • Uverite se da je tema koju ste izabrali prilagođena za učitavanje na mobilnim uređajima;
  • Vaši korisnici će koristiti različite internet pregledače. Tema može izgledati savršeno u jednom pregledaču, ali je u drugom nešto „zbrčkano“;
  • Stvarna snaga WordPress-a je u dodacima. Uverite se da vaša izabrana tema podržava sve popularne dodatke;
  • Možda vam danas to nije bitno, ali koliko sutra može vam zatrebati da sajt prevedete na još neki jezik. Zato je korisno da je tema spremna za prevod i da podržava višejezične WP dodatke.

Besplatne, kao i premijum teme imaju svojih prednosti i nedostataka. Zato je potpuno u redu da izradu sajta započnete sa besplatnom verzijom kvalitetne teme i nadogradite je po potrebi. Izrada namenske teme je dobra opcija ako poznajete iskusnog developera, ali je obično i najskuplja. U slučaju da baš nikako ne možete da se odlučite, kupite Avadu. Više od 650.000 korisnika je to već uradilo.

Optimizacija sajta

Sam izraz SEO odnosi se na optimizaciju za pretraživače, pre svih za Google. Optimizacija se radi na stranici, van stranice i kao tehnička optimizacija. Kao što Google kaže, radi se pre svega zbog korisnika sajta, a utiče i na rangiranje u rezultatima pretraga. SEO je vrlo kompleksan i sveobuhvatan proces kojim se ovde nećemo šire baviti. Kao kriterijum za ocenu optimizacije sajta uzećemo samo ocenu po Google PageSpeed Insights testu, koji analizira brzinu učitavanja stranica sajta na mobilnim i desktop uređajima. Ako je ocena između 0 do 49 – sajt je slabo optimizovan. Ocena od 50 do 89 ostavlja dosta prostora za optimizaciju, dok ocena od 90 do 100 pokazuje da je testirana stranica dobro optimizovana.

Toliko u uvodu. Sad slobodno kalkulišite.

Izgled i performanse su definitivno važni za ostvarivanje rezultata sajta. Ali, nemojte zaboraviti da je sadržaj kralj. Relevantan sadržaj je ono što privlači posetioce na sajt. Bez korisnog i uverljivog sadržaja, veb-sajt je poput automobila bez goriva. Može izgledati lepo, imati svu dodatnu opremu, ali vas neće odvesti na odredište.

Evidid marketing rešenja

  • Strateška marketing rešenja
  • Kreiranje sadržaja sajta
  • Izrada sajta po meri

Dva koraka bliže kupcu, korak ispred konkurencije!