Kada i kako uraditi redizajn sajta

Redizajn sajta podrazumeva poboljšavanja izgleda, sadržaja i performansi sajta u skladu sa rastućim zahtevima ciljanih posetilaca. Veb-sajt treba da predstavi vaš brend ili poslovanje u najboljem izdanju, kako postojećim tako i potencijalnim kupcima. Zato sajt treba da se razvija i menja tokom vremena, da ostane aktuelan i privlačan, kao i proizvodi ili usluge koje pružate.
Redizajn prevazilazi samo intervencije na izgledu sajta. Obično uključuje pregled i unapređenje postojećeg sadržaja, strukture i navigacije, kao i poboljšanje tehničkih performansi sajta, optimizaciju za pretraživače i mobilne uređaje.
Za razliku od redizajna, osvežavanje sajta može biti jednostavno kao odabir modernije tipografije ili promena palete boja. Osvežavanje veb stranice je slično farbanju automobila ili zameni nameštaja u vašoj dnevnoj sobi – u suštini pravite male promene koje utiču na vizuelni izgled, ali ne menjajte strukturu onoga što želite da osvežite.
Kada redizajnirati sajt
Prema Business 2 Community, prosečan vek trajanja sajta je 1,5 do 2,5 godine. Pošto se trendovi dizajna menjaju i tehnologija napreduje, ovo je neki vremenski okvir u kojem će sajt izgledati privlačno i konkurentno. Međutim, taj vremenski period je samo referentna vrednost, tako da ćete morati da odredite šta je najbolje za vašu firmu. Bez obzira na to kada je napravljen i kako izgleda, redizajn sajta se svakako radi kada vaš postojeći sajt ne doprinosi razvoju poslovanja koliko bi trebalo.
Sledeći faktori mogu da odrede kada je vreme da redizajnirate svoj sajt:
Kako redizajnirati sajt
Sajt se redizajnira tako da ga napravimo privlačnijim i produktivnijim od sadašnjeg, kako bi vam pomogao da ostvarite bolje poslovne rezultate. Bilo da sami redizajnirate svoj sajt ili ćete za posao angažovati stručnjaka, redizajn može biti ogroman uspeh – ili neuspeh. Zato je korisno da razmotrimo osnovne pretpostavke uspešnog redizajna, pre nego što potrošite vreme i novac na neproduktivna rešenja. Pa, krenimo redom:
Analiza potreba
Prvo moramo da razjasnimo šta je vašem preduzeću potrebno i kako se vaš sajt uklapa u tu jednačinu. Što bolje u definišemo ciljeve na samom početku, to će rad biti uspešniji, a i lakši.
I pre nego što uđemo u detalje onoga što ćemo da radimo, još jednom razmislite da li vam je uopšte potreban redizajn. Ako vaš sajt konstantno konvertuje potencijalne kupce, ima veliku posećenosti i ostvaruje ciljeve, možda uopšte ne morate da ga redizajnirate. Umesto toga, razmislite kako možete da osvežite postojeći i ne popravljajte ono što nije pokvareno.
Revizija sadašnjeg sajta
Povremena revizija sajta je najbolja praksa – čak i kada ne planirate redizajn. To je zadatak koji često može biti obiman – posebno ako imate složen sajt sa mnogo različitih stranica i objava.
Zato preporučujemo podelu revizije na tri dela:
Sadržaj najviše doprinosi učinku vašeg sajta. Revizija sadržaja je proces pregleda i evidencije sadržaja koje treba poboljšati, ukloniti ili zadržati. To je prvi korak u redizajnu svakog sajta.
Tehnička revizija će nam pomoći da sagledamo performanse vašeg sajta, identifikujemo propuštene SEO mogućnosti i otkrijemo šta je potrebno poboljšati. Tu svakako treba da proverimo i kvalitet hostinga.
Revizija dizajna služi da identifikujemo nedoslednosti u izgledu sajta, procenimo preglednost, upotrebljivost i pristupačnost sadržaja, te postavimo osnovu za buduća ažuriranja sajta.
Revizija sajta se radi i da zaštitite svoje stranice optimizovane za pretraživače. Koristimo analitiku da otkrijemo koje stranice ostvaruju najviše saobraćaja i ulaznih veza, konvertuju najviše potencijalnih klijenata i pokrivaju najvažnije teme za vaše poslovanje. Ako treba da zamenimo bilo koju od ovih veoma vrednih stranica, moramo da napravimo odgovarajuća 301 preusmeravanja.
Analiza konkurencije
Analiza konkurencije pomaže da identifikujemo mogućnosti za bolje pozicioniranje stranice sajta u odnosu na konkurentske. Pogled na konkurente može nam pomoći da sajt popunimo nedostajućim sadržajima i dodacima. Evaluacija kolega može čak otkriti mogućnosti da se popuni praznina koju nijedan drugi konkurent ne pokriva.
Iako možemo dobiti poneku kreativnu ideju, cilj je analize je sagledati objektivnu sliku o uspešnosti konkurenata, a ne izabrati najbolji dizajn i kreativno ga reinterpretirati. Analiza vaših konkurenata trebalo bi da pomogne u odgovorima na neka prilično konkretna pitanja:
U svakom slučaju, dobro je videti šta drugi rade, da bi ste mogli da se uporedite i bolje odgovorite na potrebe kupaca.
Planiranje redizajna sajta
Ljudi često prave sajtove bez prethodno dobro osmišljenog plana. To je sasvim prihvatljivo ako im nije stalo do toga koliko će sajt biti uspešan. Naravno, mogu se osloniti samo na nečije dizajnerske veštine i nadati se najboljem. Možda im se i posreći! Većina uspešnih sajtova ipak su rezultat pomnog planiranja, praćenog doslednim izvođenjem.
Osnovu za planiranje izrade ili redizajna svakog sajta čine odgovori na nekoliko, naizgled sasvim jednostavnih pitanja:
Hajde da odmah razjasnimo jednu stvar — vaša sajt nije za svakoga. Posmatrajte svoju sajt kao i posao. Firme koje pokušavaju da ciljaju sve i svakoga obično ne pogađaju nikoga. Odvojite malo vremena da profilišete svoju ciljanu publiku. Zatim planirate sadržaj i dizajn svog sajta za te korisnike.
Sadržaj značajno doprinosi uspehu ili umanjuje vrednost sajta. Zato planiranju sadržaja treba pažljivo pristupiti, imajući na umu dva zahteva. Prvo, težimo da sadržaj bude privlačan i koristan vašoj ciljnoj publici. To je ono što privlači posetioce, zadržava i na sajtu i na kraju podstiče na željenu aktivnost. Zatim, važno je planirati sadržaja tako da bude prilagođen SEO zahtevima. To sajt čini vidljivim i pristupačnim u rezultatima pretraga, što je preduslov za dobru posećenost sajta.
Pre nego što počnemo proces razvoja sajta, treba da prikupimo sva postojeća obeležja brenda i boje koje će se koristiti u dizajnu. Ovo može uključivati logotip firme, tipografiju, paleta boja i slike. Takođe, upoznajemo se sa smernicama koje detaljno opisuju kako obeležja brenda treba da se koriste u različitim kontekstima, ako su definisane.
Istraživanje ključnih reči
Za svaku stranicu na novom sajtu treba da izaberemo po jednu ključnu reč/temu na koju će se stranica fokusirati. Kada odredimo ključne reči, primenjujemo najbolje prakse za SEO na stranici da optimizujemo stranice za što bolje rangiranje u pretragama.
Štaviše, hajde da razmislimo o dodavanju novih sadržaja i stranica na sajt, da se pozabavimo onim ključnim rečima i temama koje su zanemarene na sadašnjem sajtu, a važne su za to čime se bavite.

Kreiranje sadržaja
Sadržaj sajta je ključan za privlačenje i zadržavanje posetilaca i nijedna stranica sajta neće biti uspešna bez kvalitetnog sadržaja. Bez obzira da li pokušavate da prodate proizvod, podstaknete korisnike da se pretplate na nedeljni bilten ili ih pozivate da učestvuju u anketi, sadržaj je ključ za pokretanje korisnika na željenu akciju.
Izdvajanje ponude od konkurencije je od suštinskog značaja kada kreiramo ili redizajniramo sajt. Zato je važno da pokažemo kako vaši proizvodi ili usluge pružaju jedinstvena rešenja za probleme ili potrebe vaše ciljne publike.
Vaš predlog vrednosti treba da bude okosnica sadržaja koji kreiramo. Što bolje razumemo i jasnije objasnimo zašto je vaša ponuda bolje od konkurentske, verovatnije je da će sajt biti uspešniji.
Izrada redizajniranog sajta
Uspešan dizajn podrazumeva ravnotežu između estetike i upotrebljivosti. Dobar sajt gradi poverenje i podstiče posetioce da preduzmu željenu akciju.
Kada je u pitanju dizajn sajta, postoji toliko različitih stilova i pravaca u kojima može da se ide: od elegantnog do živopisnog ,od razigranog do minimalističkog ili od tradicionalnog do modernog.
Iako konačni izgled sajta treba da odiše vašim ličnim stilom, duhom posla kojim se bavite i identitetom brenda, nekoliko faktora, kao što su doslednost, boje, tipografija, slike, jednostavnost i funkcionalnost, značajno doprinose dobrom dizajnu.
Dobro rangiranje u rezultatima pretraga je od suštinskog značaja za poboljšanje posećenost sajta. Ako teško mogu da pronađu i posete sadržaje koje prezentujete, kako možete očekivati nove posetioce, konverzije ili prodaju?
Zato je redizajn sajta je mnogo više od samo estetskog ažuriranja i vizuelne atraktivnosti sajta. Fokusiramo se na ključne elemente da napravimo sajt koji izgleda i radi bolje od starog i koji možete lako osvežavati i nadograđivati u skladu sa potrebama i razvojem svog poslovanja.