Zašto 20% firmi propadne u prvoj godini poslovanja

Sve više ljudi pokreće sopstveni biznis. Biti svoj gazda zvuči privlačno za mnoge, ali preduzetništvo nije bez izazova. Šta vlasnici malih firmi mogu da urade da ne prođu kao jedan od 20% preduzetnika koji propadnu u prvoj godini, odnosno kao 50% onih čije se firme u Americi zatvaraju posle samo 5 godina rada? Podaci: U.S. Bureau of Labor Statistics
Skynova, kompanija koja proizvodi softver za fakturisanje za mala preduzeća, je anketirala blizu 500 osnivača startapa i analizirala podatke iz CB Insights studije, koja se bavi najčešćim razlozima neuspeha novopokrenutih američkih firmi.
Skoro polovina startapa je 2022. godine propala zbog nedovoljnog finansiranja ili interesovanja investitora. Gotovo isto toliko preduzeća je jednostavno ostalo bez gotovine. Iznenađujuće, iako su mnoga preduzeća prethodnih par godina propala zbog problema vezanih za Covid-19, pandemija je bila treći najčešći uzrok i odgovorna za jednu trećinu neuspeha.
Među ostalim razlozima za neuspeh, anketirani osnivači firmi navode i loš tajming, disharmoniju u timu, pravne izazove, loš poslovni model, preopterećenost obavezama, nesigurnost ekonomije, slab marketing, kao i jaku konkurenciju na tržištu, gubitak fokusa i neuspešno prilagođavanje.

Kako izbeći neuspeh
Fleksibilnost i prilagodljivost su ključni za uspeh tokom izazovnih vremena. Bez njih, preduzeće teško može da se nosi sa sve raznovrsnijim izazovima u poslovanju. U 2022. godini, 40% osnivača startapa je moralo da se prilagodi kako bi izbegli neuspeh. Na sreću onih koji su uložili vreme i trud u prilagođavanja svog poslovanja, njihove promene bile su uspešne u 75% slučajeva.
Osnivači firmi obuhvaćenih anketom Skynove podelili su svoja iskustva i dali su savete za sve koji žele da pokrenu sopstveni posao. Sprečavanje neuspeha počinje pripremom. Verovatno je to razlog zašto je 58% osnivača izjavilo da bi uradili više istraživanja i napravili bolji poslovni plan pre pokretanja novog posla. Polovina njih je takođe ukazala na potrebu za boljim marketingom kako bi dosegli svoje ciljne kupce.
Što se tiče najboljih saveta za buduće vlasnike preduzeća, većina osnivača (79%) smatra da je učenje na greškama najvažnija veština koju treba negovati. Više od polovine je ukazalo da je kreiranje solidnog poslovnog plana, slušanje svojih kupaca i jasna potvrda da postoji potražnja za proizvodom od vitalnog značaja za uspeh u poslovanju.