Treba li sportskom klubu veb-sajt?

Razgovaram neki dan sa prijateljem, direktorom sportskog kluba:
„Hej, baš sam jutros pogledao, pa tvoj klub još nema sajt!“
„Šta će nam? Imamo Facebook i Instagram profil. To nam je dovoljno“ – kaže.
Vođenje sportskog kluba je zahtevan posao!
Potrebno je mnogo truda i sredstava da bi se osiguralo da klub funkcioniše efikasno, da može adekvatno da brine o svojim članovima i da ostvaruje rezultate.
Postizanje sportskih rezultata u mnogome zavisi od sposobnosti uprave da omogući dobre uslove za rad, angažuje odlične trenere i dovede što bolje igrače. S duge strane, upis dece u mlađe selekcije tima, animiranje ljubitelja sporta, privlačenje sponzora i građenje odnosa sa lokalnom zajednicom više je u domenu marketinga, odnosno odnosa s javnošću.
U vreme kada je moj sin trenirao hokej na ledu (a manje-više je slično i danas), uslovi za rad u lokalnom klubu su blago rečeno bili obeshrabrujući: samo tri meseca leda godišnje na otvorenom klizalištu, jedva nekoliko klubova u domaćoj ligi, česta putovanja na utakmice i treninge u inostranstvo (sa sve čekanjima na granici) – veliki troškovi za roditelje i slaba perspektiva za male igrače – prvi tim se nije ni takmičio u nacionalnoj ligi.
Ipak, uprkos evidentnim ograničenjima, klub je iz godine u godinu, kreativnim idejama i odličnom promocijom, uspevao da pridobije sve više dece da zavole i treniraju hokej na ledu – uključujući i devojčice. Dakle, nije sve u povoljnim uslovima – ima nešto i u dobrom marketingu.

Da li profil kluba na društvenim mrežama isključuje potrebu za izradom sajta?
Naravno da ne isključuje. Kao što izrada svog sajta ne poništava potrebu za profilima na društvenim mrežama. Svaki od ovih alata digitalnog marketinga ima svoju ulogu i treba ih uskladiti da se međusobno dopunjuju. U najkraćem – sportskim rečnikom opisano: sajt poentira, društvene mreže asistiraju.
Na kojim ste društvenim mrežama?
Postoji mnogo razloga zašto bi vaš klub trebao biti na društvenim mrežama. Velike su šanse da većina vaših sadašnjih i potencijalnih članova prati jednu ili više društvenih mreža. Napraviti profil za svoju sportsku organizaciju je jednostavan način da promovišete svoj klub, delite sadržaje i fotografije i komunicirate sa svojim članovima.
S druge strane, vi ne kontrolišete šta se dešava na onlajn platformama koji ne posedujete – čak ni na vašim profilima. Kako se algoritmi društvenih mreža stalno menjaju, nema garancije da će sadržaji koje objavljujete doći do vaših članova. Na primer, prosečna stopa angažovanja kod Instagram postova je smanjena za 44% od 2019. do kraja 2021. godine. Očigledno da su Reels prioritet na ovoj platformi i da su druge vrste objava potisnute u pozadinu.
Uz to, broj društvenih mreža raste, a popularnost im varira. Nije van pameti očekivati da, nakon što zainteresujete i izgradite publiku na Facebook-u i Instagram-u, deo članova svoj fokus usmeri na Tik-Tok ili Snapchat. Uzgred, da li se neko još seća svog profila na MySpace-u?
Veb-sajt čini vaš klub pristupačnijim!
Uprkos nekim prednostima društvenih mreža, veb-sajt treba da bude centar vašeg onlajn prisustva, dok društvene mreže služe kao podrška. Objavljivanje sadržaja na sopstvenom sajtu, daje vam mogućnost da sami birate šta ćete istaći, gde će se i kada sadržaj pojaviti. Za razliku od objava na društvenim mrežama, kada važna informacija lako može da bude izgubljena među kojekavim sadržajima, objava na vašem – dobro organizovanom sajtu – uvek je lako dostupna korisnicima.
Pokušajte se setiti kada ste poslednji put razmišljali o kupovini proizvoda preko Facebook-a. Ako vas je nešto i zainteresovalo, verovatno ćete proizvod ili uslugu pre kupovine potražiti na sajtu preduzeća. Ako sajta nema, ili izgleda zastarelo i oskudno, eto razloga da preispitate svoju odluku o kupovini.
A zašto očekivati da se deca upisuju u klub koji se nije potrudio da njima i njihovim roditeljima učini dostupnim osnovne informacije o načinu rada, uslovima upisa, rasporedu treninga, učešću na takmičenjima …? Bez obzira koliko je sjajan vaš sportski program, bez ažurnog sajta kao pouzdanog izvora informacija za korisnike, potencijalni članovi mogu izgubiti interes da se uključe. Studije pokazuju da 75% ljudi procenjuje kredibilitet firme ili organizacije na osnovu njene internet prezentacije. Pri tom, konkurencija ne spava i radi na promociji svojih programa. A vreme koje deca imaju za vannastavne aktivnosti i budžeti roditelja da to podrže nisu neograničeni.
Što je vaša internet prezentacija kompletnija i što više kvalitetnih informacija ponudite, to će se stranice sajta bolje pozicionirati u Google pretragama, a samim tim ostvariti i više poseta. Ljubitelji sporta, kao i drugi internet korisnici, uvek traže zanimljive sportske vesti i sadržaje. Kada redovno objavljujete zanimljivosti o radu i postignućima svog kluba, vaš sajt postaje relevantan izvor informacija o radu i postignućima vašeg sportskog kolektiva.

A sa većom posećenošću sajta i boljim informisanjem javnosti, raste i zainteresovanost gledalaca za nastupe vašeg kluba, a time i interes sponzora za saradnjom. S tim u vezi, na sajt možete dodati odeljak za promociju svojih sponzora. Ako niste spremni da učinite nešto za njih, zašto bi oni bilo šta činili vama.
Naravno, manji klubovi ne mogu očekivati da će im se kao sponzori javiti baš Etihad ili Nivea, niti da će se odmah pojaviti neko veliko nacionalno preduzeće. Ali, ako vam lokalna firma obezbedi minibus za prevoz dece na utakmice ili donira dresove za kadete, već ste rasteretili klupsku blagajnu (ili davanja roditelja) određenog troška.
Moderno dizajniran, pregledan i sadržajno koristan veb-sajt pomaže da poboljšate imidž svog kluba u očima članova, roditelja, sponzora, medija i institucija povezanih sa klubom. Dobro osmišljen i profesionalno napravljen sajt ostavlja utisak ozbiljnosti i povećava zainteresovanost za učlanjenje i saradnju sa sportskim klubom.